Poznaj cechy rowerów XC
Rowery cross country to wprawdzie „górale", ale o specyficznej budowie. Wyróżnia je niska masa, wysokiej klasy osprzęt i solidny amortyzator o skoku między 100 a 120 mm. To znacznie mniej, niż w przypadku downhilla lub enduro, ale jednocześnie wystarczająco, aby jednoślad zachował stabilność na mocno nierównych szlakach.
Modele dla zaawansowanych kolarzy wykonuje się z włókna węglowego. Karbonowa rama redukuje masę roweru, efektywnie tłumi wstrząsy, a jednocześnie pozwala generować większą moc. Energia, którą generujesz, pedałując, w dużej mierze jest przekazywana na napęd, a nie rozprasza się po drodze.
Geometria ramy została zaprojektowana tak, aby dwa kółka XC dobrze radziły sobie w trudnej jeździe na czas. Dlatego znajdziesz tutaj długą bazę kół i luźny kąt główki. Pomaga to ustawić się kolarzowi w agresywnej pozycji i ułatwia utrzymanie dużej prędkości i wysokiej kadencji. Oczywiście w rowerach XC znajdziesz hamulce tarczowe hydrauliczne, które zapewniają kontrolę nad maszyną nawet przy wysokiej prędkości, niezależnie od warunków atmosferycznych.
Sprawdź szeroką ofertę rowerów XC/marathon w sklepie Sprint-rowery.pl: https://sprint-rowery.pl/rowery-gorskie-xc-maraton.
Rower XC czy trail — który typ jednośladu wybrać?
Rowery XC to maszyny zarówno wyczynowe, jak i amatorskie. Czym jednak odróżniają się od modeli trail i enduro?
Rowery trail to przede wszystkim maszyny uniwersalne. Zapewniają stabilność roweru podczas jazdy w zróżnicowanym terenie. Poradzą sobie na podjazdach i zjazdach, łącząc kontrolę roweru z łatwością pokonywania przeszkód terenowych. Są jednak mniej dynamiczne, niż XC.
Z kolei jednoślady enduro projektuje się przede wszystkim z myślą o dużych różnicach terenu i warunkach ekstremalnych — agresywnych zjazdach, pokonywaniu górskich szlaków pełnych korzeni, kamieni i innych przeszkód terenowych. W tych modelach skok amortyzatora sięga nawet 200 mm.
Dobry rower górski do jazdy w trudnym terenie — hardtail vs full suspension
Decydując się na rower z amortyzacją, masz do wyboru dwie opcje:
-
model full suspension z pełnym zawieszeniem — przedni amortyzator uzupełniony o tylny damper,
-
model hardtail, gdzie występuje wyłącznie amortyzator w widelcu.
Zaletą rowerów z pełnym zawieszeniem jest przede wszystkim większy komfort jazdy po nierównościach. Przednia i tylna amortyzacja dobrze tłumią wstrząsy, ułatwiają pokonywanie przeszkód terenowych, przy okazji zwiększając stabilność i przyczepność. Będzie dobrym wyborem na trudniejsze trasy, choć nie jest bez wad. Przede wszystkim jest to maszyna cięższa, bardziej wymagająca w serwisowaniu i droższa. Ze względu na wyższą masę może być też trudniejsza do prowadzenia dla osób z małym doświadczeniem.
Z kolei hardtail zapewnia efektywne pedałowanie po płaskim terenie i lepszą kontrolę nad rowerem. Taki rower jest lżejszy, tańszy i łatwiejszy w naprawie ze względu na brak dampera. Z drugiej strony na sztywniaku dużo gorzej pokonuje się wszelkiego rodzaju nierówności terenu.
Jeśli nie jesteś pewien, na jaki typ zawieszenia się zdecydować, spójrz na to w ten sposób — hardtaile są przeznaczone dla osób z nieco mniejszym budżetem oraz z myślą o efektywności jazdy. Z kolei full suspension to wygoda jazdy nawet w trudnych warunkach, ale kosztem spadku wydajności. Nawet jeśli rower ma lekką ramę, nie da się pogodzić ze sobą zalet obu rozwiązań, dlatego zastanów się, jakiego typu trasy dominują na Twoich treningach. Jeśli są to płaskie szutry i niewielkie, leśne pagórki, bierz hardtaila. Gdy częściej pojawiają się wymagające zjazdy i techniczne ścieżki, full będzie lepszym rozwiązaniem.
Gdzie kupić rowery do jazdy po trasach XC?
Szukasz wytrzymałego roweru XC w dobrej cenie? Sprawdź ofertę Sprint-rowery.pl i wybieraj spośród topowych rozwiązań takich marek, jak Trek, Polygon, Unibike i Giant. Zakupy w Sprint-rowery.pl to gwarancja najniższej ceny, szybka wysyłka i profesjonalne doradztwo.